fredag, augusti 01, 2008

Wow!



Idag visade vågen att jag har gått ner 15,5 kg sedan början av december 2007. Sakta men säkert går det nedåt. Vad glad jag blir!
Det går som sagt inte fort, men det har tagit mig mer än 20 år att lägga på mig alla extra kilona, så om det så tar mig två år eller mer att bli "normalviktig" så får det göra det. Huvudsaken är att det går på rätt håll.

LCHF har blivit min räddning även om det kan vara svårt ibland att äta det till punkt och pricka. Det är inte lätt när man lever ihop med en man som är van vid "saus å päror" - översättning - "sås och potatis" ;-) och som tror att det är något hokus pokus jag håller på med.
Och det är inte lätt att få andra att förstå heller för den delen. Jag får förklara att jag äter det mesta som de gör, men undviker:

Potatis, ris, pasta, mjöl, bröd (spannmålsprudukter), frukt och majs (innehåller för mycket socker=stärkelse), grönsaker som växer under jord och absolut inga lightprodukter.
Idag hällde jag ca 2 msk vispgrädde i min morgonfil, och den blev faktiskt riktigt "len" och god. Att jag hällde vispgrädde i min fil berodde på att jag inte hade några färdigkokta ägg och inte hann att koka några heller. Utan vispgrädden hade det blivit alldeles för fettfattigt. Jag brukar nämligen ha citronmajonnäs på mina ägg till min frukost i vanliga fall.

Min frukost brukar annars bestå av:

Ett litet fat med fil som jag strör 1 msk krossade linfrön, ½ msk havrekli och 1 msk rostade solrosfrön över.
1 delat ägg i två halvor med citronmajonnäs på halvorna.
1 skiva Wasa Fiber Plus (eller Finn Crisp Fibre) med mycket smör (eller Bregott) och en skiva gräddost och någon skinka på (Obs! Lager på lager).

En stor kopp kaffe med 1/3 mjölk och resten kaffe. Obs! Det ska vara 3%-ig standardmjölk.

När jag har ätit en sådan frukost står jag mig ända till långt in på eftermiddagen utan att bli hungrig stup i kvarten.

Till middag äter jag kött, fisk, fågel, ägg och skaldjur går också bra. Någon grönsak (broccoli, blomkål, gröna bönor - haricots verts eller isbergssallad, tomat och lite gurka) i lagom mängd och till det min egen crème fraiche sås/ dressing.

Ingredienserna till såsen är:

2 dl 15 eller 34 %-ig crème fraiche
½ dl vispgrädde
ca 1 msk Örtagårdskrydda eller liknande.


Här är en bra site att läsa för alla som är intresserade av LCHF:

http://www.kostdoktorn.se/

HA EN BRA DAG!

******************************************************************

Today the scale showed that I have lost 15,5 kg (34,17 pounds) since the beginning of December. Slowly but safe it goes down. I’m so glad!
As I said, it doesn’t go fast, but it has taken me more than 20 years to put all these extra kilos on my body, so if it takes me two years or more to get a “normal” weight, so be it. The main thing is that the weight will go the right way. DOWN!

LCHF has been my rescue even if it can be very hard sometimes to eat exactly as I should. It’s not easy when you live together with a man who is used to sauce and potatoes, and thinks that it’s some mumbo-jumbo I’m doing.
By the way, it’s not easy to get other people to understand either. I’ve to explain that I eat most of what they do, but I try to avoid:

Potato, rice, pasta, bread (grain), fruit and corn (contents too much sugar=starch), vegetables that grows under the soil and absolutely no light products.
This is how my breakfast uses to look like:

A small plate with sour milk 1 tbs flax-seed (whole or crushed), about ½ a tbs oat bran and about 1 tbs roasted sunflower seeds.

1 egg in two halves and some lemon mayonnaise on the top.

1 slice of Wasa Fibre Plus (or Finn Crisp Fibre) with lots of purely butter (or Bregott) and a slice of fat cheese and some ham on top of that. (Layer on layer.)

A big cup of coffee with 1/3 of 3% milk and the rest coffee.

When I’ve eaten a breakfast like this I’m satisfied for many and many hours without getting hungry all the time.

For dinner I eat meat (beef, pork) fish, bird, egg and shellfish is also good to eat. Vegetables like broccoli, cauliflower, haricots verts or iceberg lettuce, tomato, and some cucumber in moderately amounts. To this I use to have my own sauce.

The ingredients to my sauce are:

2 dl crème fraiche (15 or 34 %) the fattier the better
½ dl of whip crème (not whipped)
1 tbs of herbs (fresh or dried) take herbs that you like.

You can read about LCHF here:
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet


HAVE A NICE DAY!

4 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS, duktiga kusin!! Tänk att ha lyckats bli av med 15 kilo!!
Jag skall allvarligt överväga att pröva din diet. Men det låter nervöst med "vispgrädde i filmjölken"... Går man verkligen inte UPP 15 kilo av det??

Kram från stor kusin i Stockholm!

Eva Hagbjärn sa...

Kära kusin!
Du går INTE upp av att äta som jag gör. Däremot blir du mer och längre mätt.
Mitt tips och råd till dig är att gå in på Kostdoktorns och Annika Dahlqvists bloggar och kolla runt.
En bra bok att läsa är också:
"Ät fet mat- Bli frisk och smal med LCHF" av Lars-Erik Litsfeldt.
En mycket informativ och rolig läsning.

Kram Kusin Eva

Anonym sa...

heja mamma!!!

Judy sa...

I am so proud of you Eva!!! That is a lot of weight to lose, but you have the right attitude: take it off slowly, as it came onto your body slowly!

Blogger has locked me out, so I am unable to blog right now...it says that I may be a spam robot, so you'd better watch out! LOL

We are home now, safe and sound, and had a wonderful trip. Kristin and Dave have been here visiting this weekend. We all took Ruth to church this morning and then went out to lunch. Fun, fun, fun!

xo